Rutiner
Nedan finns preciseringar till de allmänna rutinerna för genomförande av examensarbete för studenter på teknisk fysikprogrammet. Examinator - Examinatorn hjälper studenten att hitta lämplig ämnesgranskare, schemalägger presentation och opposition och ser till att det finns en realistisk tidsplanering för arbetet innan det på börjas. Denna syssla utföres av Tomas Nyberg som jobbar på fasta tillståndets elektronik och har hand om exjobbsärenden Må, Ti 10-12 i rum 63103 (hus 6, våning 3), telefon 018-4713164, mail exjobb_f@angstrom.uu.se. Om studenten har frågor vars svar inte återfinns på denna sida, eller om examinatorn inte är på rummet under mottagningstiderna ovan, så kan studenten prova att nå Tomas Nyberg på tel 0704-250790. Alla dokument skall lämnas i Tomas Nybergs postfack som finns på elektronikavdelningen, våning 3, hus 6 på Ångströmlaboratoriet eller scannas och skickas med e-post till exjobb_f@angstrom.uu.se. De olika faserna i examensarbetet beskrivs i detalj nedan: 1) Studenten kontaktar företag/institution för att finna ett lämpligt exjobb och få en handledare. Handledaren utformar, i samråd med studenten, en projektplan/tidsplan för examensarbetet. Denna bör inte vara längre än en A4 och ska vara tydlig och innehålla tidpunkter för kontroll att tidsplanen hålls. 2) Student kontaktar ämnesgranskare. Studenten kan vända sig till examinatorn om han/hon vill ha råd om lämpliga ämnesgranskare. Ämnesgranskaren skall vara en disputerad person som jobbar vid universitetet och han/hon bedömer om exjobbet är väl avgränsat och på D-nivå samt om studenten har nödvändiga förkunskaper för examensarbetet. Ämnesgranskare och eventuellt handledare bestämmer studentlitteratur som bör inläsas för att genomföra exjobbet. Förutom detta ska ämnesgranskaren även godkänna projekplanen i punkt 1) 3) Student, handledare och ämnesgranskare undertecknar blankett som finns här. Engelsk variant finns här. 4) Beroende på om exjobbet utföres på universitetet eller externt undertecknas blanketten avtal mellan student och projektägare inom universitetet eller avtal med externa projektägare som finns här 5) Studenten lämnar projektplanen/tidsplanen i punkt 1) och blanketten i punkt 3) och 4) (om en sådan har undertecknats) till examinatorn, som kontrollerar att studenten erhållit 240 hp inom programmet. Dessa dokument lämnas i examinatorns postfack som finns på Ångström (elektronikavdelningen, våning 3, hus 6) eller också skickas den till Tomas Nyberg - Examinator, FTE, Box 65, 75103 Uppsala. Dessa blanketter kan även scannas och skickas med e-post. Examinatorn ser till att examensarbetet registreras i Ladok. 6) När ämnesgranskare bedömmer att exjobbet är klart för muntlig
presentation (rapporten behöver bara vara till ca 90 % klar för
detta), kontaktar studenten examinatorn via e-post. I samband med detta skickar studenten
rapporten i elektronisk form, antingen word eller PDF-format till examinator
via e-mail på adressen exjobb_f@angstrom.uu.se.
Dessutom måste studenten ange telefonnummer där han/hon kan
nås under dagtid, samt vilka dagar studenten EJ kan presentera/opponera och vilka tider ämnesgranskaren INTE kan närvara. Det
är även ett krav att ämnesgranskare skall närvara vid presentationen. Därefter
schemalägger examinatorn tid för muntlig presentation/opposition vilket normalt sker online. Examinatorn meddelar därefter tid och andra detaljer kring presentationen
samt namnet på den som studenten skall opponera på. Examinatorn kan inte säga vilken dag presentation/opposition
kan genomföras förrän han har fått minst två
studenters exjobbsrappporter. På grund av detta så går
det inte alltid att veta datumet för presentation/opposition men
man bör räkna med att det tar minst ett par veckor från
att man skickat rapporten till examinatorn tills att man får presentera. Sekretessbelagda exjobb eller exjobb som utföres utomlands behöver
ej presenteras vid Uppsala universitet men skall däremot presenteras
där exjobbet utförts (denna presentation ska styrkas med ett mail till examinatorn från ansvarig person för presentationen, normalt handledaren) 7) Efter godkänd muntlig presentation/opposition utför studenten
eventuella korrigeringar i rapporten. Därefter tar studenten reda på sitt exjobbsnummer (UPTEC-nr) som skall skrivas
in i exjobbsrapporten. Länken till inloggningen för att få exjobbsnummer ligger här. Mallar till exjobbsrapportens framsida och abstractsida
finns också på denna sida. Mallarna skall fyllas i korrekt och läggas till i början av själva
exjobbsrapporten. Efter abstractsidan, som ska skrivas på engelska, ska rapporten innehålla en "populärvetenskaplig" sammanfattning på svenska. Det finns inga exakta riktlinjer för hur exjobbet
skall se ut men det ska vara en neutral rapport och inga företgaslogotyper ska inkluderas. När rapporten är godkänd registrerar och laddar studenten upp slutversionen i DiVA - Digitala Vetenskapliga Arkivet. Instruktioner för detta finns här. |